mulig forretningsidé

by vaarloek

klokka er ti over ti, og egentlig burde jeg enten vært på forelesning (i et fag jeg tar på audit-basis. hørbart, ikke eksamensbart), eller på bibliotekets mediatek med en skjerm foran meg og høretelefoner på hodet. jeg ligger litt bakom med filmene i Postwar japanaese film and anime, men det er ennå tid før forelesninga klokka to! og idag har jeg ingen lunsjavtale, så her er det reelle muligheter for å få brukt timene litt fornufitg. uansett, klokka er tretten over ti, og jeg sitter på rommet mitt og spiser sukkerfri belgisk sjokolade. etter to-tre måneder i Singapore og ni dager i Vietnam er kroppen min innstilt på å motta sukker (her snakker vi virkelig sukkerpushere). den skriker etter sukker; sjokolaaade, skriker den, kaaakeee, kjeeeeks. og ei stund lot jeg den få sine barnslige krav stilt, men no more. jeg har sendt meg selv på sukkerrehab. ideelt sett burde det vært et sted der sukkerholdige varer ikke fantes, en sukkeravvenningsklinikk, sugar rehab, men enn så lenge er det bare en mental tilstand av viljestyrke. jeg har ikke spist noe sukkerholdig siden søndag! frukt teller så klart ikke, og det kan hende noe av maten inneholder sukker, men det kan jeg jo ikke vite, det er ikke akkurat innholdsfortegnelse ved siden av rettene i food stallsene på NUS (eller andre plasser for den saks skyld, eller restauranter), men jeg har holdt meg unna mock meat ved alle måltider, unntatt ett, og da tror jeg at jeg er ganske trygg.

jeg kommer ikke til å savne denne sukkerhelvetesida av Singapore, når jeg kommer hjem til mørketid, juletre og vinter (og frostskader?) i desember.

men

jeg har på en måte ombestemt meg. jeg tror kanskje jeg kommer til å savne durian. litt i alle fall. på lørdag smakte jeg durian-puffs (selvfølgelig sukkerholdig, kommer ikke til å spise dem igjen), og jeg må si, det var liksom litt godt. på en rar løk-møter-fruktaktig måte. visstnok smaker durian mer som durian-puffs enn durian-is, så løpet er kanskje ikke kjørt likevel. klart, du trenger fremdeles ikke smake durian om du er i Singapore, men så lenge lukta ikke fortoner seg som frastøtende, skader det jo ikke å prøve.

oddsen er at det kanskje muligens ikke er ille likevel.

