systemløs skribling

by vaarloek

Så de forente statene i Amerika har fått en ny kommende president, så hele verden har fått en ny president og et nytt Amerika, eller det gamle Amerika tilbake, det vi så opp til, det vi drømte om, det vi elsket, ikke lenger det Amerika vi elsket å hate. Forandring? Ja, kanskje. Jeg venter i moderat spenning, mens jeg skriver ord på ord om Wag the Dog, Ringu, maskulinitet i The Big Sleep og bildet av Amerika i Carlos’ Bulosans «The Romance of Magno Rubio». Vel, strengt tatt har jeg lagt den siste litt på hylla, og den nest siste kan jeg egentlig ikke gjøre så mye med før neste uke, fordi jeg må sammenligne den med The Big Lebowski, så jeg konsentrerer meg om å få den første og den andre oppgaven unna vei først. Ute regner det nå, det har regnet den siste timen. Jeg etterlyste regntida og vips, der kom den. Jeg tror til og med jeg frøys litt i natt. Etter en ekstra times søvn fra ti over halv åtte til ti på ni våknet jeg med en hals som ikke egner seg til svelging. Forkjølelse, hurra. Eller, vond hals, hurra?

Det var bare det som manglet.

Får kjøpe meg en urtete med ekstra honning og se om ikke det kanskje hjelper. Sove med skjerf rundt halsen. Helle i meg c-vitaminer og antioksidanter. Forelesning snart, jeg burde dra. Jeg burde også sette en karakter på summeringa av Family Game jeg fikk beskjed om å vurdere i siste tutorialen i Japanese Postwar Film and Anime, men jeg vet ikke helt hvordan. Æsj, jeg vil bare skrive, skrive lange essaytekster som faktisk er essay, ikke akademiske oppgaver, om hvordan Wag the Dog spiller ut hele all-the-world-is-a-stage begrepet, hvordan den lar oss le av et av de mørkeste plottene vi tror på og ikke tror på: konspirasjone, det usanne bildet, ingenting er sant og alt er manipulert. Vi lever kanskje ikke i en Matrix, men troen på den manipulerbare verden er der fremdeles, sant? Vi leste Dan Brown og trodde på Illuminati. Ei stund, i alle fall.

NUS er forresten en puggeskole. Sucks. Hva i alle dager har spørsmål om hva filmer såvidt NEVNT i forelesninga på en eksamen å gjøre? Memorere årstall, regissører, skuespillere, karakternavn? Greit nok om man studerer filmhistorie, I guess, men når det andre målet er å lære noe om Japan gjennom disse filmene, hva i alle dager er relevansen mellom karakternavn og det?

Jeg skjønner ikke hva det skal lære meg. Men åkei.

