jeg jukser

by vaarloek

jeg skriver en tusensiders oppgave om hva som gjør Ringu, japanske The Ring, skummel. jeg jukser fordi jeg ikke syntes Ringu var særlig skummel. kanskje var jeg immun etter koreanske Shutter som var sådär, og Eksoristen som fikk meg til å le da jeg så den på kino som femtenåring. nå gjenkjente jeg den mer som en parodi på sin samtid enn noe annet. leger og pyskiatere som snakker over hodet på pasienten og pasientens pårørende, som ikke skjønner hva som skjer i det hele tatt. meh. så kom Ringu og jeg tenkte at jeg kom til å bli redd, men det ble jeg ikke. psykisk thriller my ass.

eller kanskje handler det mer om at noen skrekkfilmer ikke er tidløse. kanskje er ikke jeg, samfunnet idag, preget av den samme frykten, eller redde for de samme tingene, som for ti år sia. for det er dét skrekkfilmer handler om, det samfunnet frykter. derfor er Battle Royale en film om tenåringer som dreper hverandre, fordi tenåringene fryktes av samfunnet, fordi skolesystemet oppfordrer til intens konkurranse og mobbing, fordi japanske tenåringer blir mer og mer aggressive og kriminelle. derfor handler de fleste (de jeg vet om i alle fall) norske skrekkfilmer om ungdommer i ødemarka (De dødes tjern, Fritt Vilt, Villmark), fordi nordmenns frykt er knyttet til utmarka i større grad enn byen. eller? jeg spekulerer, men jeg vet at det er noe i det. skrekkfilmer er ikke mindre samtidsaktuelle enn politiske samtidsfilmer, enn andre filmer. temaer som er store i noen år føles utdatert og utdebattert noen år seinere. frykten for teknologien, for hvordan den kan misbrukes, for kopieringens evighet burde kanskje være enda sterkere nå, men digitaliseringen er en så sterk del av livene våre at vi kanskje ikke merker det lenger, på samme måte.

Ringu var

interessant: ja. skummel: ikke så veldig.

derfor: om noen der ute har et motargument, dvs en grunn til at Ringu er skummel: DEL. du kan være med på å lage akademisk historie. eventuelt bare hjelpe meg til å stå på dusteoppgaven som teller 15 prosent av karakteren min. eller 20, jeg husker ikke helt. den teller, i alle fall. og det er jo det som, når alt kommer til alt, eh, teller.