men hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade

by vaarloek

og si at du er feminist?!

så mens jeg sto i dusjen i dag kverna tydeligvis hele feministdebatten i hodet mitt fremdeles,for plutselig slo det meg hvor rart det er at jenter/kvinner syns det er vanskelig å kalle seg feminist fordi de ikke kan identifisere seg med alt feminismen står for, eller har vansker for å se hva feminismen er, for det er jo så mange typer feminisme. og jeg skjønner det. samtidig har jeg ikke møtt mange kommunister som har behov for å debattere hvorfor de har vanskelig for å kalle seg kommunister, med tanke på historien bak, stalin, mao. de sier (jadajada, generalisering blablabla. det er en grunn til at jeg forfatter blogginnlegg og ikke artikler for akademiske tidsskrift) heller at de (stalin, mao) misforsto kommunisme, at det de holdt på med ikke var riktig kommunisme. og det samme gjelder over hele linja; folk setter seg i bås; sosialist, sosialdemokrat, kapitalist, liberal, kristen, muslim, abortmotstander, abortforkjemper, og de gjør det uten å debattere ihjel alle implikasjonene det ene begrepet de kaller seg gir. de godtar at det finnes flere typer sosialisme, flere typer kapitalisme, flere typer kristendom, ikke sant? de godtar at det finnes fundamentalister, posører og idioter, men de kaller seg fremdeles det de er (eller mener, det de mener).

så hvorfor er det så vanskelig for kvinner/jenter å kalle seg feminist når de helt åpenbart er enige med feminismen og en hel gjeng med feminister? hvorfor skal feminisme debatteres ihjel? hvorfor sier vi «jeg er for kvinners rettigheter, men jeg er ikke (hårete, sint, stygg) feminist»?

kan det være fordi vi, kvinner fremdeles faktisk ikke er likestilte og at feminisme ikke har høy nok status i samfunnet, blant menn, til at det er noe man bør flagge? ikke engang i liberale, sekulære, feminine Norge? the shock, the shcok! :O

