13 dager til jul

by vaarloek

That was the worst Christmas ever, synger Sufjan Stevens. Jeg håper på det motsatte. Folder hender, krysser fingre, det er bare overtro, men jeg prøver positive tanker og bønner likevel. Jeg var i sjømannskirka søndag, spiste lussekatter og drakk gløgg, hørte Syndefallet og Juleevangeliet fortal på bergensk. Rart. Og kanskje var det ikke Juleevangeliet heller, men det var noe om Josef og Maria i alle fall. Den gamle historia der, du vet. Jeg tror jeg var kristen en gang. Jeg tror jeg trodde. Nå hører jeg bare en måte å holde folket nede på, holde patriarkatet ved like. Legg skylda på Eva, du Adam. Klart, du hadde ingen fri vilje til å si nei selv, til å ta et valg. Eva var så fristende, der hun satt med et fikenblad over kjønnet sitt og et eple i handa, hvordan kunne du styre deg, hvordan kunne du vel si nei?

Vel. Snart är det jul. Jeg hører på Kari Bremnes og Rikard Wolff og/eller Sufjan Stevens, på massiv repeat. Intet nytt under adventsstjerna.