soup for soul

by vaarloek

«Beautiful soup, so rich and green
Waiting in a hot tureen!
p1160459
Who for such dainties would not stoop?
Soup of the evening, beautiful soup!
Beautiful soup! Who cares for fish
Game, or any other dish?
Who would not give all else for two
Pennyworth of beautiful soup?»
Lewis Carroll, Alice in Wonderland

Det er enkelte ting jeg kommer til å savne. Faktisk ganske mye: Folk, sol, skyskrapere, bønnesuppedessert, shophousene, shisha, Coffee Bean & Tea Leaf, morsomme amerikanske og australske professorer, indisk, food courts (med veggismat), ris (it finally got to me), tordenværet, stunden før det blåser opp og begynner å regne … men, akkurat nå kommer jeg definitivt til å savne The Soup Spoon mest av alt. Er det noe hustrige høst-vinter-og-tildels-vår-norge trenger, så er det en suppekjede. En kafé viet til suppe (og gode salater og wraps og smørbrød, masse veggismuligheter), som man kan dumpe innom når man er kald, våt, sliten, trøtt, og få soul soup. Suppe er for sjelen det balsam er for håret. Tanken på å ikke kunne kjøpe en regular bolle med roasted pumpkin soup til ca 6 dollar erlik litt over 20 kroner gjør meg ganske opprørt innvendig. Noen burde ta dette blogginnlegget til etteretning og sørge for at jeg kan vandre inn i vårsemesteret med en suppekafé til venn. I Oslo, for om åtte dager er jeg hjemme i Norge. Ikke lenger i Singapore, der The Soup Spoon befinner seg i diverse kjøpesenterkjellere, akkurat så airconditioned at det er kaldt nok til å varme seg med suppe. Suppe, sier jeg. Ekte sjeleføde.