en dag sklir over i den andre, jeg fryser på fingrene

by vaarloek

i dag rydder jeg. sakte men sikkert får ting en plass. jeg går rundt i det samme som i går, i natt. jeg vaska sminken av da jeg sto opp halv to i dag. halv to er for seint, men jeg sov bare seks og en halv time. jeg lurer på hva jeg drømte. jeg husker ikke lenger. siste drømmen som er fast i minnet er den der du døde helt plutselig og jeg prøvde å holde maska for det virka ikke som noen trodde jeg kom til å bry meg så mye, eller kanskje tenkte jeg bare at jeg ikke ville at noen skulle vite at jeg brydde meg mye, som alltid. jeg trenger ingen andre til å sette begrensningene, jeg klarer det fint selv. likevel våkna jeg av min egen drømmegråt og kjente en krampefølelse i kjeven, i kinnene. nå er det litt uvirkelig at du fremdeles finnes, at du lever. men det er jo fint, jeg vil jo helst det.

og hadde jeg røyka hadde dette vært det perfekte stedet å ta en sigg. se utover byen som glir inn i skumringa og trekke et lite stykke død ned i lungene og blåse ut restene. aller helst skulle jeg hatt en vinduskarm å sitte i, en som det ikke sneik seg inn vind gjennom, men som var full av puter og pledd og lys hengende ned, en karm man kunne sitte i en hel dag og bare se ut og lese bøker og drikke te. og røyke, om man gjorde det, for å få den rette innadvendte selvdestruktive sjarmen over det hele. kanskje legge til et glass konjakk, whisky, vin. røde lepper. jeg hadde det i natt, og den gråe toppen som ble etterlatt her onsdag ettermiddag og brukt som kjole i går har en rødvinsflekk under høyre lomme, nede ved kanten. men det er ikke noe problem med rødvinsflekker lenger, jeg har lært det nå.

og folk. folk er så rare. snakker med meg som om de kjente meg før, takk for sist, ja, det er vel fem år sia jeg aldri snakka med deg for siste gang, eller åtte år sia vi delte klasserom og det er vel alt vi har å snakke om, sånn strengt tatt. har vi forandra oss? blir folk voksne? andre personer? ja, men så definitivt ikke. jeg kjenner deg igjen.

og jeg kjenner meg.

noen ganger.