en kveld blir en ny dag

by vaarloek

igår kveld var youngstorget fullt av folk, pølseboder og postgirobygget. Folketeateret åpnet med brask og bram, og da jeg dro ned til byen for et glass vin kunne jeg på ingen måte ane at jeg skulle få se det fineste fyrverkeriet jeg har sett i Norge. egentlig det fineste jeg har sett generelt. det var organisert, gjennomtenkt og feilfritt utført (såvidt jeg kunne se) og fylte marshimmelen med glitter og farger mens the winner takes it all fylte lufta. det var som nyttårsaftenen, en helt vanlig kveld i mars ble plutselig fylt av nyttårsoptimisme og jeg tenkte senere at kanskje er det så enkelt, at hver dag starter et nytt år, hver dag er den siste i det forrige året; det er aldri for sent å starte på nytt.

og den tanken gir meg lyst til å gjøre det bra, for det er ikke for sent, det er aldri for sent, hver dag er en ny start, og det er en klisjé, men som alle andre klisjéer er den det fordi det er sant. forfriskende nok.

så da jeg ringte til sommerjobben jeg har fryktelig lyst på og skal sende søknad til og ble møtt med positivitet og begeistring og generelt gode vibber tenkte jeg ja; dette kommer til å gå bra. og jeg tror det kommer til å gå bra. jeg vet ikke hvorfor, men da jeg så den utlysninga tenkte jeg med en gang at det var noe jeg ville, og de gangene jeg har villet noe har jeg fått det til. jeg håper det fortsetter sånn. det føles som det kommer til å gjøre det.

og  våren har kommet, himmelen er bla, sola varmer og asfalten blir tørrere. fra niende etasje kunne jeg se fjorden glitre, som om den var overstrødd med ørsmå flak av gull og sølv. det er gode tider i vente.