ting man kommer på (kommer aldri ut av det blå)

by vaarloek

da jeg kom hjem i går kveld hadde jeg glemt noe, en ting jeg tenker på ganske ofte når jeg tar 54-bussen, som regel på vei hjem oppover bakkene mot Bjølsen. bussen kjører nemlig forbi en skole, og hver gang jeg ser den tenker jeg at den minner meg om den serien jeg fulgte med på som sjuåring, den serien jeg levde meg så inn i, den med skolen, du vet. Borgen. jeg tror jeg var forelska i Petter. jeg husker en drøm, i alle fall. jo, jeg var nok det. så forelska som en sjuåring kan være. og det er egentlig ganske mye, mye forelska. så ja, hver gang bussen kjører forbi den skolen med meg bak bussruta, så tenker jeg at det må jeg huske å sjekke når jeg kommer hjem: hvor Borgen skole ble filmet. finne ut hvilken skole som en gang i tida eksisterte for flerfoldige norske barn som Borgen skole.

og så glemmer jeg det når jeg faktisk er hjemme, akkurat som at jeg glemmer bursdager når dagen plutselig (for det er alltid plutselig) er der.

i hele går kveld prøvde jeg å komme på det, for jeg tenkte på det på veien hjem, men vel fremme husket jeg bare at det var noe jeg skulle å huske å google. jeg kom ikke på hva.

før nå.

og for den som lurte: skolen 54-bussen kjører forbi har ikke på noe tidspunkt vært Borgen. Ila skole, derimot, det var der det skjedde, back in 92.