et innlegg, type «medioker»

by vaarloek

jeg var så sliten igår. mutt og utslitt. etter å ha spist på mama africa sovna jeg i senga mi i seks-tida og sikla på meg selv. hot. og selv ikke de to timene klarte å fylle energilageret nok til at jeg kom meg opp åtte i dag tidlig. jeg var ikke våken og kvil før nærmere ti, men rommet var kaldt så jeg drøyde litt. kjent stil. og kvil er vel forsåvidt ikke et bokmålsord, så jeg får redigere meg selv og si «utkvilt». for det kan man. om man vil trenger man nemlig ikke å skrive ord som «hval», «hvit» og nevnte «hvil» med h. man kan skrive med k og det er fullt lovlig. så det gjør jeg ca alltid. ukonsekvent av ordboka å ikke tillate «kva» på bokmål da, men men. språk er ikke konsekvent. livet er ikke konsekvent. deal with it.

og igår ble jeg rett på på Twitter, fordi jeg skrev «medioker» og ikke «middelmådig». og ordboka funka ikke så jeg fant bare ut at medioker funka fint på svensk, selv om jeg syntes det funka fint på norsk også. men idag er det ingen tvil lenger: man kan skrive medioker på norsk, og jeg føler meg som om jeg kom seirende ut av et slag. det er fint jeg klarer å velge de skikkelig viktige slagene.

