en regntung aften i oslo by

by vaarloek

det falt regn i byen i dag

vi hadde akkurat kommet oss under Villa Paradisos parasoller da de første dråpene begynte å lage lyder over oss, små drypp på oversida av parasollene, som om tusen miniatyrmennesker med høye hæler sprang over oss

det ble kaldere, selv under pleddet frøys jeg, og i regnværet ble byen mørkere, alle kafeene mer lokkende, men jeg tok trikken hjem til slutt, tok trikken til oslo s for å bytte til t-bane og ta den et stopp østover, vil det si

det går ikke trikk til grønland

og det går ikke tog til harstad

jeg legger planer om å reise hjemover i et helt døgn, ca tre uker frem i tid. drasse med meg ca fire kollie, en stor koffert, en liten koffert, en bag og ei veske. alt anna må jeg kvitte meg med, legge igjen, sende hjemover i smartposter. det må finnes en bedre måte å gjøre det på, men jeg orker ikke lete, jeg vil bare få det gjort, mest mulig unna de neste dagene, og jeg lurer mest på hva jeg skal gjøre med bøkene mine, hvilke skal få stå igjen, hvilke skal forsvinne, hvilke skal hjem, hvilke bryr jeg meg nok om til å drasse rundt på

jeg må lære meg å låne bøker mer enn jeg kjøper dem

jeg må også lære meg å levere før jeg får purregebyr

og bibliotekarer burde alltid si, når du kommer og leverer fire bøker; jeg ser du har ei bok til som ikke er levert … så du kan si, åja, det stemmer! den hadde jeg glemt.

så kan du sykle til biblioteket med den neste dag, istedet for å få et purregebyr tre dager senere

just sayin

