what the Stars said

by vaarloek

det er så gøy å være forkjøla

særlig når det er i lungene

og det er lørdag

og sol og klar, lyseblå himmel ute, klokka halv sju på en lørdagskveld

laughing my ass off it’s so funny!

men det er greit. jeg har via sommern til å jobbe, stort sett. jobbe, gå en tur i marka, jobbe, drikke litt kaffe på kafé, jobbe, bli syk, jobbe, bli litt syk på ny, jobbe, jobbe, jobbe. det er greit. jeg var innstilt på det. jeg følger en plan. jeg kan ikke huske sist jeg gjorde det. bestemte meg for noe og fulgte planen, istedet for å bare … gjøre noe, fordi jeg ikke kom på noe bedre å gjøre. eller fordi jeg ikke turte å gjøre det som helt klart var bedre å gjøre enn det jeg gjorde.

så det er greit. jeg jobber. den imaginære lyden av penger som triller på kontoen min holder meg gående. særlig når det er kveld og helg. du vet, tillegg. det holder meg i alle fall gående. og så den der rare følelsen av å bidra litt. gjøre noe viktig. noe som, du vet, betyr noe.

som da jeg gikk bort til A i rullestolen, foran vinduet med den trasige utsikta, og strøyk henne over håret og smilte og spurte «går det bra?», og hun lyste opp og smilte og sa «ja!» og «det e så godt, at nån kommer bort, og bryr sæ om mæ», som om det ikke var en selvfølge at noen skulle det, enda de var betalt for å gjøre nettopp det. men det er jo ikke derfor jeg bryr meg. jeg er kanskje her for å tjene penger. men det er ikke pengene jeg bryr meg om.

så det er verdt det. helt klart. innimellom må man brenne litt. helst fra en ende om gangen.