en gåte fra virkeligheten
av vaarloek
“In their behavior toward creatures, all men are Nazis. Human beings see oppression vividly when they’re the victims. Otherwise they victimize blindly and without a thought.”
Isaac Bashevis Singer, author, Nobel Prize 1978
Du får leve et halvt år. Rundt deg er det netting. Over deg, under deg, på de fire veggene rundt deg er det netting. Du får ikke gå på gress. Beina dine rører aldri bakken, de står på netting, går på netting, hele livet ditt er bare netting. Du har ingen familie. Om du hadde det er de fjerna fra deg, de står bak andre nettinger, de står i andre bur. Noen lever noen år. De får aldri velge hvor de skal gå. De får aldri trå på grønt gress, aldri trå på knitrende snø. De får aldri frihet. De føder barn som får leve like lenge som deg, om de ikke spiser dem opp. Omringa av netting hele livet. De er som deg. Fotene gnagd av. Et åpent sår der halen skulle vært. Øyne de ikke kan se med, ører de ikke kan høre med. De hopper rundt på nettingen på blodige stubber, som deg. Ingen stryker dere over hodet, over ryggen, ingen bandasjerer sårene deres, drypper medisin i øynene deres, vasker burene deres. Det er livet dere er dømt til. Du er dømt til dette livet. Verden utenfor nettingen er fremmed, helt til du tas ut for å drepes. Det går strøm gjennom deg og du dør. Du gasses, som jødene i Auschwitz, Bergen-Belsen. Du flås, skinnet ditt tas fra deg, alt tas fra deg, hele livet ditt tas fra deg. Det var tatt allerede før du ble født, det var aldri ditt. Vi eide deg, alltid.
Fortell meg hvem du er.
Fortell meg hvem vi er.
Og om du ikke vet det, om du ikke har skjønt det, om du ikke tror det er sant; Pelsbransjens løgner kan ses her
Dagsrevyens innslag (høsten 2009) kan ses her
«LEGGER MAN AVGJØRENDE VEKT PÅ DYRAS VE OG VEL, ER DET ETIKKUTVALGETS OPPFATNING AT DE DRIFTSFORMER SOM ANVENDES I DAG, IKKE KAN FORSVARES. PÅ DENNE BAKGRUNN BØR DE [PELSFARMENE] DERFOR AVVIKLES.» – RÅDET FOR DYREETIKK (1994)
Ja. JA!
Åh, blir så jævla sint..
Jeg blir sint og tenker «dust!» (av og til høyt) hver gang jeg ser ei pelskåpe. Og jeg tenker også som deg, at å trekke linjer til Auschwitz ikke er unaturlig. Det jeg blir aller sintest av, er å få kommentarer som «men de er jo bare dyr», og at man gir dyr menneskelige egenskaper hvis man mener at de bør ha et godt liv. Aaaargh.
det er rett og slett fælt. hva skal man si? hva tenker folk på, egentlig? forstår ikke. Singer sa at for dyrene var det et evig holocaust, å være i menneskets vold. og det er det jo.
[…] ja, fy fan. pelsdyrnæringa har det fælt. stakkars. […]
[…] Så ja, vi har kledd oss i pels lenge, klart, vi jakta på dyr og pelsen er varm og vi bor i kulda, langt nord på jordkloden og vi var kalde og pelsen var varm, men vi må ikke lenger kle oss i pels, og vi i må i alle fall ikke kle oss i pels av dyr som har blitt produsert for pelsen, for selv om vi har kledd oss i pels lenge, er ikke industrien gammel, vi har ikke satt ville dyr i bur for å drepe de etter seks måneder og sy de sammen til kåper og feste de på krager, vi har ikke gjort dette lenge, og å kalle dette et “naturprodukt” er å spytte på naturen, det er å spytte på dyra som lever i menneskeforma nettingbur blir stressa, får angst, tvangsatferd (som du ville gjort om du levde hele livet ditt i et trangt lite bur) […]
[…] Dro hjem fra Oslo. Nærma meg 25. Jobba. Jobba jobba jobba. Pels. Hadde rare bitt på kroppen. Fant VEGGDYR. Alt ble enda mer stress. Det så ut som om rommet mitt […]