Tromssa: 69,65

by vaarloek

eller Romsa

eller

Tromsø

du er nå ganske fin, du

full av nysnø for noen dager sia, dagen jeg kom hit med morrabåten, såvidt, og dro kofferten fra den midlertidige kaia bak Nerstranda oppover og mest bortover i snødrivet, svære snøflak, gjennomsnittlig på størrelse med tommelneglene mine, i sakte, men fritt fall mot bakken og mot kofferten min og mot meg, brillene fulle av dråper, så fulle av dugg med en gang jeg kom innafor døra, lot kofferten stå neders i trappa og gikk de to trappene opp til toppen av Verdensteatret

det var mandag, jeg hadde forsovet meg og våkna tjuefem minutter før båten gikk og rast ned trappa og ropt helvete helvete helvete og satan satan satan, hadde jeg innført en femmer for hvert banneord hadde jeg blitt smårik/fattig bare på de tjuefem minuttene, men jeg rakk båten, kom meg ombord, pussa tennene og vaska luggen

og var i Tromsø tre timer og et kvarter senere, sånn ca

og når kvelden kom hadde snøen lagt seg og himmelen var svart og kanskje kunne man se stjerner, jeg kunne i alle fall se huset på toppen av fjellet over fjorden, det som lyser hele dagen, hele natta, så man kan se hvor fjellheisene drar

jeg gikk nedover til byen, og verden så ut som dette

og jeg tenkte på hvor fint det er med vinter, nordlig vinter, langt over polarsirkelen, når snøen er ny og ligger som et mykt og rent teppe over alt og det glitrer i den som om noen har gjemt diamantstøv i den, eller strødd om seg med juleglitter, og rundt hver sving er et postkortmotiv, en vinterdrøm, frisk luft, røde kinn

det er ikke så verst

(men ærlig talt, hvem sier Tromsø på denne måten?