gitarer, inuitter

by vaarloek

jeg sitter oppe midt på natta

prøver å lære meg sanger på gitaren

fryser litt, tenker at jeg må gjøre noe med det lange håret snart, klippe det eller la det gro, begge deler er et valg, og nå har det blitt vinter, kaldt, tørt og alt tørker, huden tørker, håret tørker, det floker seg, jeg vurderer å smøre det inn med olivenolje på kvelden, men da sliter jeg bare med å få olja ut igjen neste dag

dessuten blir det så kaldt med olje, og likevel klarte inuittene å holde frostskadene på avstand ved å smøre seg inn med selspekk

det er noe her jeg ikke helt forstår, jeg skjønner i alle fall såpass

(og så, forresten, fordi jeg surfa youtube etter den gamle «dokumentaren» om inuittene som da het eskimoer, men det heter de ikke lenger fordi det betyr «rått kjøtt-spiser» (eller ikke?), og det vil ikke inuittene hete og det skjønner jeg jo godt, men i alle fall, fordi jeg surfa etter denne gamle filmen om inuittene ramla jeg over dette, og det er da ganske sprøtt, jeg mener, det er ikke så lenge sia sekstitallet, men likevel flere mil, flere årtusen. er det ikke?):