times are changin’

by vaarloek

alle andre tar juleferie

men resten av desember er bare jobb. jeg legger livet som kattepasser bak meg og vender nesa hjem til rommet i andreetasjen, med alt for mange klær, alt for mange ting, jeg tenkte å bruke jula til å sortere livet mitt og plassere ting der de hørte hjemme, men jeg skal jobbe, hele jula skal jeg jobbe, hele desember, halve første uka av januar. nesten hver natt i romjula skal jeg sitte våken. jeg er allerede der, så det gjør ingenting, egentlig. og det blir andre året uten den obligatorisk andrejuledagsfylla, og det gjør heller ingenting, eller ikke så mye, i fjor sovna jeg av, var det ikke sånn, eller var det året før, hvem holder tabs lenger, kanskje har jeg ikke vært ute andre juledag på tre år nå, med dette året altså, så da er det kanskje ikke så obligatorisk likevel; vorse, bli full, dra ut, si «hei, hvordan går det, hva driver du med nå» til tjue stykker, om ikke flere, bortsett fra at nå trenger man ikke egentlig spørre lenger, så lenge man er friends on facebook kan man heller starte samtalen med «hei, lenge sia, så du hadde vært i Uzbekistan/Madrid/Australia» eller «hei, lenge sia, så du hadde flytta til Oslo/Køben/Berlin/et nes», og så har man det gåanes, man kan snakke litt om det, eller rope over musikken, men før sa vi bare «har du det bra?» mens vi smilte til hverandre og ikke visste hva mer som kunne sies, anna enn at det var mye

i noen tilfeller

i andre; ingen verdens ting