den mørkeste måneden

by vaarloek

Desember er fin,

det er jul, lys og pynt og varme farger, rimelig hyggelig, mat overalt,

så mye mat at jeg egentlig mister matlysta, jeg skjønner ikke folk som legger på seg i jula, jeg går ned, alltid, et par kilo lettere i januar enn i november, nå begynner jeg å passe klærne mine igjen, de som var et par-tre kilo for trange i sommer, i hele høst, de er ikke det nå lenger, kanskje bare 500 gram, et kg toppen.

Dessuten snur sola i desember. Det er på det mørkeste at det begynner å lysne igjen. Sånn er det bare, og sånn er det med desember, det er mørkt, men det blir bedre, lysere tider i emminga, all that jazz. Selv ser jeg vel «dagslyset» en gang tidlig i januar. Eventuelt på årets siste dag.

Nattjobbing i mørketida. Burde kommet med et mørketidstillegg.