Riverside

by vaarloek

jeg har hørt mye på Agnes Obel den siste uka. Særlig Riverside. Hun hadde en av de konsertene jeg ringa rundt i programmet, men aldri fikk sett. by:Larm 2011 altså. Sandra aka bananbra fikk derimot med seg konserten, uten å bli superbegeistra. og det er jo fair. jeg kan ikke for mitt softe singer-songwriter-deppa-hjerta. det er nå bare en gang sånn jeg er.

by:Larm-programmet (og platekompaniet) namedroppa Cat Power, Joanna Newsom, José Gonales og Ane Brun. de påsto Agnes var en mer neddempa versjon av disse fire artistene, og befant seg i et skjæringspunkt mellom dem. opplagt overivrig namedropping. mer neddempet versjon av Cat Power? mer neddempet José Gonzales og Ane Brun? og hva har Joanna Newsom til felles med  de her folka, sånn rent musikalsk? jeg lo. jeg viste alle jeg møtte (overdrivelse) beskrivelsen av Agnes Obel, peiva sikkert med armene for å understreke min vantro over at det var mulig å produsere en så safe og random beskrivelse.

jeg begynner å komme over sjokket. det er mer en pussig kuriositet nå. samtidig må den ha funka, på et vis. jeg var alene på hotellrommet fredagsmorra’n, kledde på meg, pakka veska. God morgen Norge sto på. ei dame satt bak et piano og spilte ei låt. jeg tenkte «det der må være Agnes Obel.»

og det var det jo.