utøya, evige utøya

by vaarloek

  • å stå på kaia på landsida i solsteiken, klare å snike vin over med båten (ta den med tilbake, drikke den i oslo)
  • å gå opp bakken opp til campen, tung sekk på ryggen, lete etter campen
  • å sitte rundt bålet med regionen, røyk i øynene
  • å bli sendt på jakt etter bålvender / å være verdens mest lettlurte person
  • å spille kubb på plenen med Lubna 
  • å snakke med jenta fra Uganda, forstå verden litt etter litt
  • å bli solbrent for første gang
  • å høre inspirerende innledning
  • å være samla inne i salen, høre ragni synge «keep on rocking in a free world»
  • å sitte nede i bolsjevika, vindstille, alle menneskene, gitar, synge
du är det finaste jag vet, du er det dyraste i världen
  • å se en frosk på veien, ta et bilde med engangskameraet
  • å skifte klær i et lite telt fra søttitallet
  • å si farvel, komme tilbake neste år
  • å danse seg svett til Surferosa, Timbuktu
  • å dra inn til Oslo, demonstrere mot okkupasjonen av Palestina, krigen i Irak
  • å snakke med Stine Renate om dialekter, hvordan ungdommen i valdres legger om til oslomål (jeg pusher dialekter, nynorsk)
  • å synge «vi er auf-ere, det er de fleste som vi tre-e-ffer» med en viss klein ironisk distanse (jeg klarer aldri å melde meg helt inn i gruppementalitet, jeg holder meg alltid litt på kanten)
  • å flykte fra regnet og øya inn til oslo og husly
  • å komme hjem, fremkalle bilder, se på nyhetssakene pappa tok opp, se etter mitt eget ansikt, mine venners ansikt
nå:
  • å skrive på veggen til AUF:
det er lenge siden jeg var en del av dere, men etter dette kommer jeg alltid til å være en AUF-er i hjertet mitt, og dere kommer alltid til å være kameratene mine.♥
