om høsten kommer drømmene fram

by vaarloek

Thåström synger «fan fan fan det skulle varit du» og ute er det høsten, det er høsten og jeg, trærne blir gulere, rødere, geitramsen har sendt frøene sine ut i verden og jeg går ut med votter i veska, puster inn den friske lufta, har lyst til å drikke rødvin og danse bortover veien for å holde varmen, jeg går rundt med en sprettball i veska også, slipper den ned på asfalten foran meg og tar i mot, veksler mellom høyre og venstre, tenker det er bra, variasjon er bra for hjernen, jeg gir den ikke så mye anna for tida så i det minste får den trene opp venstrearma

om høsten føles alt så friskt, og jeg vet det er lufta, det er lufta, som blir skarpere, kaldere, den vekker deg på en annen måte enn sommeren gjør, enn lufta om våren gjør, og vinteren, la oss ikke snakke om vinteren, vinterlufta er noen ganger noe som skjærer deg inn til margen med kulde, men høstlufta kommer med lovnader, og selv om lovnadene egentlig hører fortida til, så ligger det noe nytt i den, noe  i lufta, noe nytt noe, høsten lover at noe kommer til å skje

og jeg liker det