in our dreams we only see faces we already know

by vaarloek

i natt drømte jeg at håret mitt hadde fått ny farge
og mens jeg så på hvor fint det var merka jeg at jeg mangla en bit av en fortann
og så sto begge fortennene ut, til hver sin kant
mellomrommet ble større og større fordi høyretanna smuldra opp
og jeg grein og var fortvila
og pappa var der, men det var noe rart
med alt
og så skjønte jeg plutselig at dette ikke kunne stemme
at jeg måtte gjøre noe for å våkne
for dette var ikke virkelig
så jeg tok tak i handa til pappa (som var betraktelig yngre enn han er nå)
og vrei den rundt
vrei så hardt jeg kunne
knakk den, om igjen og om igjen
og pappa reagerte ikke
så det var jo ikke på ekte
og på en eller annen måte våkna jeg
men jeg vet ikke om jeg våkna på ordentlig
eller bare drømte at jeg våkna
men jeg greip hardt etter noe i senga
og jeg må ha drømt fremdeles
for det jeg greip etter var ei gammel dagbok
og den ligger ikke i senga mi
og foran øynene mine var det som om drømmen og virkeligheten (i drømmen)
veksla på å være virkelig
til jeg kom ut av det

og jeg drømte om en kinosal
der jeg ikke klarte å finne plassen min
og jeg drømte om et hus med en stor peis
der flammene begynte å dø ut
jeg prøvde å finne ved, og puste liv i varmen igjen
for det var kaldt ute
og kanskje var det noe farlig ute også
og jeg fikk ikke sove
i drømmen fikk jeg ikke sove
så jeg sto opp og vandret rundt
og hørte plutselig sang
klokka fem om morgenen, når morralyset fremdeles ikke er helt lyst
og jeg titta ut av vinduet og så fem damer komme ned veien på andre sida av nabohuset
og de sang, og det var vakkert, men jeg husker ikke hva de sang
bare at de fortsatte rundt huset vårt og opp bakken

og i huset vårt var det plutselig noen andre
en gutt jeg jobba med en gang
og to ledsagere
for han har lange armer
og slår noen ganger
går for tett på

også i drømmen
før han forlot
og jeg var igjen i huset
med peisen uten flammer i
og jeg vet ikke om dette var det neste som skjedde

men drømte at jeg også skulle opp bakker (som damene som sang)
opp bakker fulle av gult strå
i solskinnet

jeg tror jeg leita etter noe hemmelig

men jeg vet ikke hva

hele natta var full av hemmeligheter

men jeg fikk aldri vite hva de var