by vaarloek

noen skøyt opp raketter i natt
rett utafor ei blokk
midt i et veikryss
midt i byen
de kom ut av blokka
unge, kule
skøyt raketter opp i lufta
og jeg gikk forbi
og skvatt av smellet
og ble forbanna
og skulle sagt noe
skulle sagt
det er ikke lov
å skyte opp raketter når man føler for det
midt på natta
klokka halv tre
det er ikke lov
og det er ikke omtenksomt
det tar ikke hensyn
kanskje var jeg ei som vokste opp
med lyden av bomber og granater
kanskje gikk jeg forbi
og var ei som hadde opplevd krigen
og så smeller det
uten forvarsel
kanskje skulle dere tenkt på det
eller kanskje skulle dere tenkt på dyrene
som hver nyttårsaften dopes ned
for å stoppe angsten
frykten for smellene
den høye lyden som går over i vakre farger
sure; det er moro
og det er gøy å gjøre ting som ikke er lov
og det er gøy å ikke tenke på andre
eller ta hensyn
for gjør man det må man slutte med mye
sure; det er gøy å fråtse i mat og alkohol og klær og godteri og sukker og billig drit fra Kina og dop og adrenalinkick etter adrenalinkick eller dopaminkick etter dopaminkick, det er gøy

helt til man tenker på de som blir skadet underveis
helt til man begynner å tenke på hvordan moroa går utover andre
og da er det ikke moro lenger
så greit, drit i å tenke på det

smell av fyrverkeri når dere føler for det
drukn følelsene deres i enda et nytt, lite rush

jeg mener;

jeg kjøpte en billig kjole i dag (ganske, relativt)
for å døyve noe, et ubehag

jeg tenkte ikke på hvem som hadde laget den
hvordan den var laget
hva den var laget av

jeg tenkte ikke på prisen
hva den hadde kostet noen andre

jeg kjøpte kjolen og smilte
hele veien hjem

